Riet- & strohandel
Fax   +31 (0)561 - 451477
Mob +31 (0)6 - 53490132
Historie Riethandel Bijkerk
Riethandel Bijkerk is oorspronkelijk opgericht in 1946 door Klaas Vaartjes. Toen nog Fa. K. Vaartjes Riethandel geheten en gevestigd aan de Hoofdstraat in Oldemarkt. In 1971 is Steven Bijkerk mede-eigenaar geworden van het bedrijf van zijn schoonvader en werd de naam gewijzigd in Fa. Vaartjes - Bijkerk. In 1979 heeft Steven Bijkerk het bedrijf helemaal overgenomen waarna vervolgens in 1988 zijn zoon Alko Bijkerk is toegetreden als medefirmant. De bedrijfsnaam is toen gewijzigd in Fa. S. Bijkerk & Zn. Dit is nog steeds zo, maar voor de rest is er heel veel veranderd sinds 1946! Op deze pagina een korte impressie van verleden tot heden.
De vrachtwagen van riethandel K. Vaartjes
Het huidige moderne wagenpark van Riethandel Bijkerk garandeert een vlotte en snelle levering van riet op de plaats waar de rietdekker het wil hebben. De auto's zijn voorzien van een laad- en loskraan om het riet zonder veel moeite op de door de rietdekker gewenste plaats te krijgen.
In vroegere tijden was het vak van rietsnijder een hard bestaan. Met de sikkel werd het riet gemaaid en vervolgens werd het met de hand geschoond en gebonden in bossen. Paard en wagen brachten uitkomst om het riet te vervoeren als de bodem hard was. Maar was het een zachte winter, dan moest alles met de hand worden versjouwd en gevaren.
Het verzamelen van riet is nu gemoderniseerd. De rietoogstmachine is een uiterst moderne machine naar eigen ontwerp die het riet snijdt, schoont, bindt èn vervoert. Het handwerk behoort dus geheel tot het verleden. Snel en efficiënt oogsten is het credo van Riethandel Bijkerk geworden.
(Steven en Alko Bijkerk, de huidige eigenaren van Riethandel Bijkerk.)
info@riethandel-bijkerk.nl